Drodzy Rodziców przedszkolaków z grupy 3 !!!

 

Witamy w kolejnym tygodniu  11.05.2020-15.05.2020

Temat kompleksowy:  W krainie muzyki

Umiejętność ogólna:  poszerzanie wiedzy muzycznej ,zapoznanie ze współczesnymi gatunkami muzycznymi

 

Propozycje aktywności dla dzieci:

1 . Muzyka to znaczy co…- swobodne wypowiedzi dzieci, Formułuje dłuższych wypowiedzi przez dzieci. Podejmowanie rozmów o muzyce i  jej rodzajach.  Można przy rozmowach posłużyć się opowiadaniem  Koncert A,Frątczak

 

„Koncert” Agnieszka Frączek.

W środę z samego rana do przedszkola przyjechali muzycy. I przywieźli ze sobą przeróżne instrumenty – jedne wielkie, inne malutkie, a wszystkie błyszczące i rozśpiewane. Dzieci przyglądały się im z ogromnym zainteresowaniem. Pan dyrygent, do którego wszyscy zwracali się „maestro”, opowiadał po kolei o każdym z instrumentów, a muzycy wydobywali z nich czarodziejskie dźwięki. Mnóstwo przy tym było niespodzianek! Najpierw się okazało, że ta trąba, pozwijana jak ślimak w muszelce, to wcale nie trąba, ale waltornia, a ta druga, długa jak wąż, to… to puzon! –– Niemożliwe – nie chciał wierzyć Staś. – Jak to puzon? Przecież puzon powinien być długi i pyzaty, a ten jest długi i chudy!

Po trąbach nie – trąbach przyszła kolei na klarnet, skrzypce (które wcale nie skrzypią). A wreszcie na basetlę, która w ogóle nie jest podobna do basseta. I bałałajkę, która niestety nie ma nic wspólnego z bajką…

Ale nie szkodzi – to spotkanie i tak było ciekawsze od najciekawszej bajki. A po południu dzieci postanowiły dać własny koncert.

Rodzic wyjaśnia pojęcia: 

– dyrygent – osoba, która przewodzi całej orkiestrze, przy pomocy batuty, czyli cienkiej pałeczki, którą wyznacza tempo utworu.

– orkiestra – duża grupa muzyków, grających na wielu różnych instrumentach.

 Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania: 

O jakim koncercie była mowa w opowiadaniu? (opiekun prezentuje ilustrację z 16B)

Czym się różnią te dwa koncerty? 

Jak nazywała się osoba, która dowodziła całym koncertem? 

Jakie instrumenty były wymienione w opowiadaniu? 

Do czego chłopiec porównywał waltornię?

Jaki instrument przypominał mu węża?

Czy tobie jakieś instrumenty coś przypominają?

Przeliczanie liter w wyrazach; muzyka, nuta, śpiew, nazwy instrumentów : gitara, flet, pianino, puzon, perkusja itp.

Dzielnie wyrazów na sylaby

2. Wspólne odsłuchanie ulubionej piosenki dziecka lub Waszej wspólnej, rozwijanie poczucie rytmu, wspólna zabawa „karaoke” – pośpiewajmy, potańczmy wspólnie

3. zabawy ruchowe inspirowane ulubionymi tańcami dzieci, Zabawy z instrumentami, zabawy z podziałem na role; rodzic dyrygent a dziecko wykonawca i odwrotnie zabawy w naśladowanie gry na instrumentach ( dzieciom, a szczególnie chłopcom świetnie wychodzi udawanie gry na gitarze)

Zabawa przy piosence Jestem muzykantem. https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

4. zabawy matematyczne: jak zwykle przeliczamy wszystko co tylko można, doskonalimy zapis cyfr

Przesyłamy zdjęcia przykładowych zabaw matematycznych: segregowanie lego przy pomocy pincety , przewlekanie sznurowadła przez podpisane rolki po papierze toaletowym (  z jednej wyjdą 3 sztuki)

 

5. Prace plastyczno- techniczne

– Namaluj muzykę– praca wykonana farbami

– Zajęcia praktyczno-techniczne Mój pradawny instrument, Rodzic  wspólnie z dzieckiem wykonuje z pojemników po ;jogurtach, butelek lub puszki oraz ryżu lub kaszy grzechotkę

 

Kto z Państwa umie to proponujemy wspólne granie z dzieckiem na instrumentach (pozdrowienia dla taty Emilki i Jasia… oraz dla tych rodziców, którzy choć jeszcze tego nie uczynili to po kwarantannie zachcę przedstawić nam swój talent ;-)) albo kto jeszcze nie wie, że umie to proponujemy chociażby grę na samodzielnie wykonanych grzechotkach.

– Praca plastyczna Moja gitara, jeśli dziecko nie potrafi to Rodzic rysuje gitarę a dziecko koloruje wg własnego pomysłu lub wg wzoru

 

6. Rozmowa: Instrumenty wokół nas.

Szukamy  dźwięków  w naszym otoczeniu. Odgadujemy skąd pochodzą, zabawy z wykorzystaniem własnego ciała; klaskanie ,tupanie ,różne okrzyki. Można bawić się z rodzeństwem, ktoś się chowa i klaska , tupie itp. A dziecko go szuka

 

Jeśli  znajdą Państwo czas to bardzo proszę wprowadzić dziecku podział instrumentów  na dęte i strunowe .

KP4.14a ćw 2

KP 4.14b

7. Wprowadzenie litery H na podstawie wyrazu hamak. Pokazanie wyglądu litery h. Chętni piszą w liniaturze, założonym zeszycie w linie.

(brawo  dla tych dzieci, które same chcą ćwiczyć swoje pierwsze literki!!!)

KP4. 17a

KP 4. 17b

8. gatunki muzyczne– zapoznanie dzieci ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, preferowanymi przez Państwo ale także tymi „mniej lubianymi”.

Proponujemy skorzystać z filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=wiF8YlKNx4g

Proponujemy obejrzenie fragmenty koncertu rockowego, muzyki poważnej https://www.youtube.com/watch?v=0I5PlKK9bIM, metalowego itp. – prosimy o wskazanie instrumentu wiodącego przez dziecko.

(Gdy dziecko ma coś zrobić np. Ubrać się, pochować talerze do zmywarki, pozbierać zabawki z dywanu,  proszę włączyć jedna piosenkę i powiedzieć, że mają czas do końca piosenki)

9.. Wysłuchanie piosenki Jestem Polakiem, zapoznanie ze słowami https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

10. Ćwiczenia grafomotoryczne oraz doskonalące pracę dłoni oraz kształtowania liter lub znaków literopodobnych

KP 4. 15

Kp4.16a

KP4.16b

KP 4.18

 

Bardzo serdecznie pozdrawiamy. Miłego grania i śpiewania.

 

Karolina Sibińska

Żaneta Kowalska