STATUT PRZEDSZKOLA NR 3 „POD KASZTANAMI” W SWARZĘDZU
STATUT PRZEDSZKOLA NR 3 „POD KASZTANAMI” W SWARZĘDZU
Opracowany na podstawie :
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty /Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z póz. zm./ oraz akty wykonawcze do tej ustawy.
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela /Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz.674 z póz. zm./oraz akty wykonawcze do tej ustawy.
- Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. –Kodeksu Pracy /Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późniejszymi zm./
- Konwencji o Prawach Dziecka /Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz.526 i 527/.
- Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym /Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zm./
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowychstatutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Załącznik nr 1 /Dz. U. z 2001 r. Nr 61 poz.624 z pózn. zm./
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół /Dz. U. z 15 stycznia nr 4, poz. 17/
- Rozporządzenie z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Ustawa z dnia 13 czerwca 2013r. o zmianie Ustawy o Systemie Oświaty oraz niektórych innych ustaw.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.(Dz. U. z 2012r, poz.997).
- Uchwały Nr XLV/416/2013 Rady Miejskiej w Swarzędzu z dnia 27 sierpnia 2013r. w sprawie zmiany uchwały nr XII/63/2011 z dnia 24 maja2011r. w sprawie ustalenia zasad odpłatności za świadczenia udzielane przez przedszkola Publiczne na terenie Gminy Swarzędz.
§ 1
- Nazwa przedszkola: Przedszkole nr 3,, Pod Kasztanami”
- Przedszkole Nr 3 „Pod Kasztanami” prowadzone jest przez Gminę Swarzędz
- Nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty w Poznaniu
- Przedszkole używa pieczęci:
§ 2
Cele i zadania przedszkola.
Przedszkole realizuje następujące cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w aktach wykonawczych do ustawy.
- Kształtuje i rozwija otwartość dzieci wobec siebie, innych ludzi, świata i życia.
- Wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka wykorzystując jego wrodzony potencjał i możliwości rozwojowe,
- Pomaga rodzinie w opiece nad dzieckiem, jego wychowaniem.
- Wprowadza dziecko w świat wartości uniwersalnych, takich jak dobro, prawda, miłość, piękno.
- Umożliwia dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”.
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy psychologicznej i pedagogicznej
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferzeakceptacji i bezpieczeństwa
§ 3
Organy przedszkola
Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola, który w szczególności :
- kieruje bieżącą działalnością dydaktyczną i wychowawczą przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
- sprawuje nadzór pedagogiczny oraz dokonuje oceny pracy nauczyciela i oceny ich dorobku zawodowego , w związku z uzyskiwaniem kolejnych stopni awansu zawodowego
- przewodniczy posiedzeniom Rady Pedagogicznej
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej
- zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym lub w podnoszeniu kwalifikacji
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole
- powiadamia dyrektora szkoły w obwodzie, której dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego.
- przedstawia wyniki i wnioski z nadzoru Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców
- nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
- decyduje w sprawach zatrudnienia i zwalniania pracowników w przedszkolu,
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,
- występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców w sprawie odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników,
- wykonywanie swych zadań opiera na współpracy z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
- Rada Pedagogiczna
- organ przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki
- w skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu z dyrektorem pełniącym funkcję przewodniczącego
- do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy placówki
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy przedszkolaków
- podejmowanie uchwał dotyczących organizacji przedszkola i planu finansowego, opiniuje propozycje i wnioski dyrektora,
- opiniuje zestaw programów wychowania przedszkolnego, organizację pracy w przedszkolu, tygodniowy rozkład godzin pracy nauczycieli, przydział grup, harmonogram zajęć dodatkowych
- opiniuje propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć realizowanych w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo
płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. - przygotowywanie projektu statutu lub jego zmian
- wnioskuje do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora przedszkola lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w przedszkolu
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów poprzez głosowanie tajne ( w sprawach mogących naruszyć dobra osobiste) lub
jawne ( pozostałe sprawy) w obecności co najmniej połowy jej członków. - Nauczyciele są zobowiązani zachowania tajemnicy dotyczącej spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
- Rada Rodziców
- stanowi reprezentację rodziców wychowanków wybranych na zebraniu ogólnym podczas tajnego głosowania.
- zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców wychowanków placówki określa art. 53 ustawy o systemie oświaty
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola,
- Rada Rodziców może występować do dyrektora placówki, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
- Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców placówki.
- Rada Rodziców opiniuje pracę nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie.
- Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego
§ 4
Statut przedszkola określa organizację przedszkola z uwzględnieniem §5-§11
§5
Organizacja przedszkola
- Przedszkole nr 3 ,, Pod Kasztanami” jest przedszkolem trzyoddziałaowym.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb zainteresowań i uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25 osób.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego zaopatrzonego w przybory do zabaw i zajęć ruchowych dostosowanych do wieku i możliwości rozwojowych dzieci. Teren ten jest ogrodzony.
Sposób realizacji zadań przedszkola odbywa się poprzez odpowiedni dobór treści, metod i organizacji pracy wychowawczo –dydaktyczno –opiekuńczej i uwzględniający potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, w szczególności:
- stosowanie zadań dla dzieci w sytuacjach naturalnych
- wykorzystywanie systemu ofert edukacyjnych
- organizowanie zajęć o atrakcyjnych dla dzieci treściach z zastosowaniem różnorodnych, w miarę możliwości nowatorskich formach i metodach pracy
- stosowanie zadań dostosowanych do rzeczywistych potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci
- organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających nawiązywaniu przez dzieci różnorodnych kontaktów społecznych oraz wyrażania własnych emocji, myśli i wiedzy w różnorodnej twórczości własnej –werbalnej, plastycznej, ruchowej, muzycznej
- ukazanie dzieciom piękna języka ojczystego bogactwa kultury i tradycji narodowej i regionalnej
- upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagadnień ochrony środowiska
- upowszechnianie wiedzy o ruchu drogowym wśród dzieci oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemu bezpieczeństwa i zasad poruszania się po drodze.
Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkola:
- opiekę nad dziećmi w czasie ich pobytu w przedszkolu sprawują nauczyciele, w wyjątkowych sytuacjach krótkotrwałą opiekę nad dziećmi może sprawować inny pracownik przedszkola wyznaczony przez dyrektora
- rozkład dnia w przedszkolu uwzględnia równomierne rozłożenie zajęć ciągu całego dnia i ich różnorodność, w tym pobyt na świeżym powietrzu
- dzieci mają zapewniony codzienny wypoczynek w określonej formie: dzieci najmłodsze –leżakowanie, dzieci starsze zajęcia relaksacyjne i wyciszające
- zapewnia się codzienny pobyt na świeżym powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe
- sala dydaktyczna posiada właściwą powierzchnię, oświetlenie, wentylację i ogrzewanie, oraz w salach zajęć zapewnia się temperaturę 18 stopni C , w przypadku niższej temperatury, dyrektor przedszkola zawiesza zajęcia na czas określony i powiadamia o tym organ prowadzący
- dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi –15 stopni C lub jest niższa, a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dzieci.
Zasady sprawowania opieki w czasie zajęć poza terenem przedszkola:
- w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobą pomagającą, którą może być pracownik przedszkola lub rodzic. Na jedną osobę dorosłą może przypadać maksymalnie 15 dzieci z zastrzeżeniem iż zawsze musi być nie mniej niż 2 opiekunów.
- Osobą uprawnioną do prowadzenia wycieczki dydaktycznej, rekreacyjnej, spaceru jest nauczyciel
- Każda wycieczka jest organizowana zgodnie z ogólnym regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu
- Z w/w regulaminem są zapoznawani rodzice/ prawni opiekunowie, każdorazowo, bezpośrednio przed wycieczką, regulamin omawiany jest z dziećmi w niej uczestniczącymi
- Każda wycieczka musi być zgłoszona na druku „ karta wycieczki” i zaakceptowana przez dyrektora przedszkola
- W trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zapoznaniu z nimi dzieci przed wyjściem w teren
- Każdy nauczyciel wychodząc z dziećmi poza teren przedszkola jest zobowiązany do każdorazowego odnotowania tego faktu w zeszycie wyjść z dziećmi
- Przed każdym wyjściem do ogrodu przedszkolnego teren musi być sprawdzony przeznauczyciela lub innego pracownika przedszkola
- Jeśli miejsce w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola
- Teren zabaw wokół budynku przedszkola musi być ogrodzony
- Jeżeli przerwa w działalności przedszkola trwa co najmniej dwa tygodnie , dyrektor dokonuje kontroli całego obiektu i terenu wokół niego pod kątem bezpieczeństwa. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
- W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w przedszkolu nauczycielka zobowiązana jest:
- Udzielić pierwszej pomocy w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe
- Powiadomić rodziców/ prawnych opiekunów dziecka
- Niezwłocznie powiadomić dyrektora przedszkola
- O zaistniałym zdarzeniu poinformować nauczycielkę zmienniczkę
- Dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym niezwłocznie prokuratora, organ prowadzący i kuratora oświaty, a w przypadku zbiorowego zatrucia zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
§ 6
Przedszkole realizuje zadania w ramach obszarów działalności edukacyjnej przedszkola, którymi to obszarami są:
- Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci,: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
- Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
- Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- Wychowaniezdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
- Wychowanie przez sztukę –dziecko widzem i aktorem
- Wychowanie przez sztukę –muzyka i śpiew, pląsy i taniec
- Wychowanie przez sztukę –różne formy plastyczne
- Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenia zainteresowań technicznych
- Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
- Wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt
- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
§ 8
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
- czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych,
§ 9
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z Radą Pedagogiczną z uwzględnieniemzasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem ustalają dla każdego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Ramowy rozkład dnia powinien być wpisany do dziennika zajęć.
§ 10
- Dzienny czas pracy przedszkola 6.00do 17.00
- Terminy przerw w pracy przedszkola ustala organ prowadzący .
- Podstawa programowa w przedszkolach publicznych na terenie Gminy Swarzędz jest realizowana w wymiarze 5 godzin dziennie.
Pobyt dzieci w przedszkolach w zakresie nauczania i wychowania obejmującego podstawę programową jest bezpłatny. - Pobyt dziecka w przedszkolu wykraczający poza bezpłatną realizację podstawy programowej ( od 7.00 –12.00) jest płatny i od 1 września 2013r. wynosi 1 zł. za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu.
- Dzieci korzystające z przedszkola powyżej 5-godzin dziennie powinny korzystać z trzech posiłków.
- Koszty wyżywienia pokrywane są przez rodziców i wynoszą:
- Śniadanie 1,75 zł
- II śniadanie 1,75 zł
- Obiad 3,50 zł
- Ustala się ulgę w uiszczaniu opłaty eksploatacyjnej w wysokości 25% w przypadku gdy z usług Przedszkola korzysta drugie i kolejne dziecko z rodziny.
- Dyrektor przedszkola w porozumieniu z Organem prowadzącym zapewnia wszystkim dzieciom udział w nieodpłatnych zajęciach dodatkowych w zakresie języka angielskiego, umuzykalniających ( rytmika), oraz w miarę posiadanych środków finansowych teatrzykach, koncertach, wycieczkach.
§ 11
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednego lub dwu nauczycieli, zależnie od pracy oddziału lub przyjętych dodatkowo zadań.
- Nauczyciel prowadzi swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
- Nauczyciel podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z 6 czerwca 1997r. –Kodeks Karny ( Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późniejszymi zmianami.)
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy.
- W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci dyrektor może podjąć decyzję o zmniejszeniu liczby oddziałów.
- W czasie absencji nauczycieli, dyrektor może podjąć decyzję o łączeniu grup dziecięcych (zarówno w sytuacji wymienionej w punktach 4 i 5 liczba dzieci po połączeniu oddziałów nie może przekroczyć 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
Do podstawowych zadań nauczyciela należy:- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków, ponoszenie odpowiedzialności za ich życie,
- tworzenie korzystnych warunków dla rozwijania indywidualnych cech osobowości dziecka, jego zainteresowań i zdolności poprzez indywidualizację
pracy - prowadzenie działalności wychowawczo-dydaktycznej w ramach zajęć
- współpraca ze specjalistami różnych dziedzin w celu udzielenia pomocy dzieciom wymagającym opieki (lekarz, psycholog)
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych( zajęć, zachowań dzieci w różnych sytuacjach, wytworów prac mających na celu poznanie i zabezpieczenie
potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w zeszytach i kartach obserwacji dzieci.
- Nauczyciel prowadzi na bieżąco dokumentację pedagogiczną :
- Dziennik zajęć
- Arkusz obserwacji pedagogicznej
- Miesięczne plany pracy z dziećmi
- Dokumentację współpracy z rodzicami
- Dokumentację własnego rozwoju zawodowego
- Nauczyciel ma obowiązek przeprowadzenia diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola oraz Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Nauczyciel odpowiada za stan powierzonego mu mienia przedszkolnego, sal zajęć,pomocy dydaktycznych
- Nauczyciel bierze czynny udział w zajęciach muzycznych ( rytmika) współdziała z prowadzącym i wspomaga dzieci wymagające pomocy
- Do obowiązków nauczyciela należy ustawiczne samokształcenie poprzez:
- Udział w konferencjach metodycznych, samokształceniowych oraz problemowych
- Udział w spotkaniach z różnymi specjalistami w formie seminariów, wykładów lub zajęć o charakterze warsztatowym
- Czytanie na bieżąco literatury fachowej wiążącej się z problematyką rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami.
- Rodzice i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Przewiduje się następujące formy współpracy:
- zapoznanie rodziców z głównymi założeniami rocznego planu pracy przedszkola i głównymi kierunkami działalności dodatkowej, programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale, koncepcją pracy przedszkola
- dostarczanie rodzicom rzetelnej informacji na temat ich dziecka ( jego zachowania, rozwoju) na bieżąco,
- redagowanie tablic informacyjnych dla rodziców
- organizowanie wystaw prac dzieci
- udostępnianie teczek kart pracy i prac plastycznych, oraz dokumentacji z obserwacji indywidualnego rozwoju ich dziecka
- zapewnienie możliwości codziennego, indywidualnego kontaktu z nauczycielem.
- rodzice mają prawo wyrażać i przekazywać organowi nadzorującemu uwagi na temat pracy w przedszkolu,
- organizowanie spotkań informacyjnych w oddziałach, połączonych z dyskusją na tematy wychowawcze
- zajęcia otwarte dla rodziców
- wspólne organizowanie uroczystości, wycieczek i festynów.
- Organizowanie spotkań ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno
- Pedagogiczną w zależności od potrzeb.
§ 13
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wielu od 3 do 6 lat z zastrzeżeniem ust 2.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku jeżeli:
a) o przyjęcie dziecka wnioskuje pomoc społeczna z uwagi na trudną sytuację
rodzinną,
b) miała miejsce niespodziewana sytuacja losowa rodziny dziecka. - Dzieci 5 i 6-letnie są zobowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne wprzedszkolu lub w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Rodzice, / opiekunowie / dziecka są zobowiązani dopełnić czynności zgłoszenia dziecka i zapewnić jego regularne uczęszczanie.
- Dziecko, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i uczęszcza do przedszkola, może w nim przebywać powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
- Przedszkole przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Termin rekrutacji ustala corocznie Organ Prowadzący przedszkole.
- Zasady rekrutacji do przedszkoli publicznych oraz oddziałów przedszkolnych oparte są na nowelizacji ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z dnia 3 stycznia2014 r., poz. 7).
- Postępowanie rekrutacyjne odbywa się drogą elektroniczną.
- Wnioski należy rejestrować pod adresem: www.swarzedz.przedszkola.vnabor.pl następnie wydrukować i wraz z wymaganymi załącznikami złożyć w przedszkolu pierwszego wyboru.
- Przy rekrutacji brane są pod uwagę kryteria określone w ustawie, tzw. kryteria ustawowe oraz kryteria dodatkowe, które określa organ prowadzący. Każdemu kryterium przypisana jest określona liczba punktów. Spełnianie kryteriów należy potwierdzić dołączając do wniosku określone dokumenty. W przypadku nieprzedłożenia dokumentów potwierdzających dane kryterium, komisja rekrutacyjna rozpatrując wniosek nie uwzględnia tego kryterium.
- Zasady i harmonogram rekrutacji przyjęć do przedszkoli publicznych oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych z terenu gminy Swarzędz na rok szkolny określa Organ Prowadzący
- Postępowanie rekrutacyjne do Przedszkola przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola. Dyrektor wyznacza przewodniczącego komisji rekrutacyjnej.
- W ciągu roku szkolnego, jeżeli są wolne miejsca, wpływające wnioski o przyjęcie dziecka do przedszkola rozpatruje dyrektor.
- Praca komisji rekrutacyjnej jest protokołowana a dokumentacja jest przechowywana w kancelarii przedszkola.
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- zabawy i działania w bezpiecznych warunkach,
- opieki, taktu, cierpliwości, życzliwości i pomocy ze strony całego personelu placówki jak i wszystkich osób przebywających na jej terenie,
- przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu,
- rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb,
- wyboru zadań i sposobów ich rozwiązania, współdziałania z innymi,
- możliwości zgłaszania własnych pomysłów i inicjatyw,
- nagradzania wysiłku i osiągnięć,
- badania i eksperymentowania,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
- różnorodnego działania, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia,
- codziennego pobytu na powietrzu, o ile pozwalają na to warunki pogodowe,
- korzystania z zajęć korekcyjnych, terapii logopedycznej i innej specjalistycznej, jeśli takiej potrzebuje a placówka jest w stanie ją zorganizować,
- formułowania i wyrażania własnych poglądów i ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno uzyskać rzeczową, zgodną z prawdą odpowiedź),
- ciągłej opieki ze strony nauczyciela,
- snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- zdrowego jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione,
- nauki regulowania własnych potrzeb zgodnie z zasadami współżycia społecznego.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
- poszanowania nietykalności cielesnej innych dzieci i dorosłych,
- poszanowania godności osobistej innych dzieci i dorosłych,
- stosowania się do przyjętych umów obowiązujących całą grupę i ustalonych przez dzieci wspólnie z nauczycielką,
- włączania się do prac porządkowych w sali (w ogrodzie) po zajęciach lub zabawie,
- stosowania zasady „nie rób drugiemu, co tobie nie miłe”
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreśleniawychowanka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w wypadku:
- zaobserwowania niepokojących zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu i zdrowiu innym i odmowy ze strony rodziców / opiekunów / współpracy ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną i zdrowotna,
- nieuczęszczania dziecka do przedszkola przez okres powyżej 1 miesiąca bez podania przyczyny lub bez skontaktowania się rodziców (opiekunów) z dyrektorem placówki lub nauczycielką,
- zalegania z opłatami za przedszkole za 2 miesiące, w przypadku takim dziecko 6-letnie przeniesione będzie do grupy realizującej podstawy programowe rocznego przygotowania przedszkolnego, rodzice (opiekunowie) zostają powiadomieni, przez dyrektora placówki, o zamiarze skreślenia dziecka z listy przedszkolaków z
dwutygodniowym wyprzedzeniem, - odmowy ubezpieczenia dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- W przypadku zgłoszenia przez rodziców, na piśmie, prośby o skreślenie dziecka z listy wychowanków, decyzję o skreśleniu podejmuje dyrektor przedszkola;
skreślenie następuje zawsze z dniem 1-go następnego miesiąca.
§ 14
W przedszkolu zatrudnieni są:
- Dyrektor
- nauczyciele
- pomoc nauczyciela
- woźne oddziałowe
- kucharka
- pomoc kucharki
- intendent
- konserwator
- ogrodnik
Każdemu pracownikowi powierza się określony zakres obowiązków. Postanowienia szczegółowe dla poszczególnych stanowisk pracy są opracowane i zamieszczone w teczkach akt osobowych każdego pracownika
Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
- wykonywanie wszelkich czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, które wynikają z potrzeb placówki
- troszczenie się o mienie placówki
- nie ujawnianie opinii w sprawach przedszkola osobom nieupoważnionym i niezatrudnionym w przedszkolu z wyjątkiem władz oświatowych i upoważnionych czynników społecznych
- przestrzeganie dyscypliny służbowej polegającej na:
- realizowaniu pełnych godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie spóźnianiu się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy przed wyznaczonym czasem
- codziennym podpisywaniu listy obecności
- usprawiedliwianiu u dyrektora przedszkola nieobecności w pracy w ciągu 3 dni
- wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie
- zgłaszaniu dyrektorowi przedszkola zaistniałych szkód w sprzęcie
- czystym i nienagannym ubiorze na terenie przedszkola, podczas kontaktu z żywnością noszenie białego fartucha
- poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim, stanowiącym podstawę do przyjęcia i wykonywania pracy.
Wszyscy pracownicy przedszkola są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
Zasady zatrudnienia i wynagrodzenia nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 15
- Wszystkie dzieci uczęszczające do przedszkola powinny być ubezpieczone za zgodą rodziców od następstw nieszczęśliwych wypadków. Wysokość sumy ubezpieczenia oraz jego wariant wybiera Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem przedszkola
- W placówkach wychowania przedszkolnego nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie bez porozumienia się z rodzicami.
- W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu rodzice są zobowiązani do zgłoszenia przyczyny nieobecności.
- Rodzice dziecka które jest chore na chorobę zakaźną muszą natychmiast zawiadomić o tym przypadku dyrektora placówki.
- Do przedszkola mogą uczęszczać tylko dzieci zdrowe, aby zapobiec infekcji. Po przebytej chorobie dziecka rodzice powinni dostarczyć zaświadczenie stwierdzające możliwość powrotu dziecka do przedszkola.
- Rodzice przyprowadzają dzieci do przedszkola osobiście w godzinach od 6.00- 8.30.
Odebrać z przedszkola dziecko może rodzic o ile nie ma ograniczonych lub odebranych praw, lub też osoba upoważniona przez rodziców ( na specjalnym formularzu ) gwarantująca dziecku bezpieczeństwo w drodze z i do przedszkola. - Rodzice są zobowiązani do przyprowadzania dziecka do szatni i przekazania go pracownikowi przedszkola.
- Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za wszelkie konsekwencje wynikające z faktu pozostawienia dziecka przy furtce lub pod drzwiami budynku.
- Dziecka z przedszkola nie może odebrać osoba pod wpływem alkoholu.
§ 16
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku polega na rozpoznawaniui zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 17
- Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
- Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:
a) rodzicami dzieci,
b) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi,
c) placówkami doskonalenia nauczycieli,
d) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
e) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
a) dziecka,
b) rodziców dziecka,
c) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
d) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana dzieciom w formie:
a)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
b)porad i konsultacji. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba
uczestników tych zajęć wynosi do 5. - Zajęcia logopedyczne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 4.
- Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia terapeutyczne organizowane są dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 10.
Porady i konsultacje dla dzieci oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców i nauczycieli prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup i specjaliści. - Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści prowadzą działania mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci oraz rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień, a także zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem zainteresowań i uzdolnień dzieci. - Działania, o których mowa w ust. 1, obejmują obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora.
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizowane są dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba
- Planowanie i koordynowanie udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy do obowiązków zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup oraz specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem.
- Zespół, o którym mowa w ust. 1, tworzy dyrektor.
- Zespółtworzony jest dla:
a) dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej –niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii,
b) dziecka, w stosunku do którego stwierdzono, że ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną –niezwłocznie po przekazaniu przez nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej
lub specjalistę informacji o potrzebie objęcia dziecka taką pomocą. - Pracę zespołu koordynuje osoba wyznaczona przez dyrektora. Jedna osoba może koordynować pracę kilku zespołów.
- Zadania i sposób działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają przepisy szczególne. Zadaniem logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest:
a) prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci, w tym mowy głośnej i pisma,
b) diagnozowanie logopedyczne oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielanie pomocy logopedycznej poszczególnym dzieciom z trudnościami w uczeniu się, we współpracy z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z tym dzieckiem,
c) prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla dzieci,
d) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
e) współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka.
§ 20
Postanowienia końcowe.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materialnej przedszkola określają odrębne przepisy.
Statut Przedszkola nr 3„ Pod Kasztanami”” uaktualniono i zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 24.02.2014r.
Koncepcja pracy przedszkola
Koncepcja pracy, poza drogą prowadzącą do realizacji celów wychowania przedszkolnego, decyduje o specyfice i innowacyjności naszego przedszkola.
W codziennych działaniach uwzględniamy realizację ogólnopolskiego programu „Optymistyczne Przedszkole”, którego autorkami są Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot. Szczególnym elementem koncepcji pracy przedszkola opartej na wymienionym programie jest rozwijanie inteligencji wielorakich naszych wychowanków, czyli talentów i zainteresowań.
Tworzymy warunki do rozwoju inteligencji:
- werbalnej (językowej),
- logiczno-matematycznej,
- muzycznej,
- wizualno-przestrzennej,
- ruchowej,
- przyrodniczej,
- interpersonalnej (społecznej),
- intrapersonalnej (osobistej)
Kierujemy się myślą „Dbamy o sukces dziecka w jego życiu”
Nasza koncepcja pracy, to głęboka refleksja nad tym, jak w odniesieniu do naszych wychowanków:
- uszczegółowić wartości edukacyjne wyrażone w ustawie o systemie oświaty i podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
- ustalić, jakie kompetencje kluczowe powinien osiągnąć absolwent,
- uwzględnić możliwości, potrzeby i zainteresowania dzieci,
- wypracować metody, sposoby działania, aby osiągnąć powyższe cele.
Koncepcja powstała po rozpoznaniu potrzeb i możliwości dzieci oraz pozyskaniu opinii rodziców na temat działań edukacyjnych przedszkola.
Nasza koncepcja zawiera w sobie wizję i misję przedszkola. Wizja- to, to do czego dążymy, jacy będą nasi absolwenci. Misja- jak to osiągniemy, czyli ustalenie strategicznych działań, które są następnie uszczegóławiane w rocznych planach rozwoju przedszkola.
Koncepcja pracy placówki jest opracowana i przyjęta przez radę pedagogiczną i rodziców.
Środowisku lokalnemu i rodzicom uświadamiamy tę koncepcję w codziennych działaniach, upowszechniając: osiągnięcia i sukcesy dzieci, wspólne przedsięwzięcia, działania na rzecz innych i różnorodne formy pracy. Wszyscy zainteresowani mogą dostrzec dla siebie możliwości współdziałania i oceny efektów realizowania tej koncepcji.
Wizja przedszkola
Nasza wizja materializuje się w dziecku. Pokazuje jaki będzie nasz wychowanek i co w wyniku kilkuletniego pobytu w przedszkolu osiągnie, jakie będzie miał umiejętności, wiedzę oraz zachowania społeczne. To optymistyczny obraz, pełen wiary w szczęśliwego i radosnego absolwenta przedszkolaka.
Nasze dziecko:
- jest radosne, odważne i samodzielne,
- jest aktywne, sprawne i chętnie podejmuje wyzwania,
- osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości,
- umie radzić sobie w różnych sytuacjach,
- jest kulturalne, koleżeńskie i umie działać w zespole,
- umie wyrażać swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania,
- jest pozytywnie nastawione do siebie i świata,
- wrażliwe na potrzeby innych,
- odróżnia dobro od zła,
- jest uczciwe, nie kłamie i szanuje cudzą własność,
- szanuje rośliny i zwierzęta,
- kocha swoją rodzinę,
- szanuje i kocha swoją małą ojczyznę i swój kraj,
- zdobywa wiedzę i umiejętności potrzebne do osiągania sukcesów w szkole.
Wizja stanowi trwałą wartość działań edukacyjnych w naszym przedszkolu. Jest analizowana przez radę pedagogiczną i w razie konieczności, niektóre wartości edukacyjne w naszej koncepcji ulegają zmianie. Częstszej modyfikacji podlegają działania prowadzące do osiągnięcia przez dzieci tych umiejętności.
Misja przedszkola
W codziennej pracy próbujemy zachować równowagę między rozwijającymi się kompetencjami dziecka, jego dążeniem do samodzielność i autonomii a potrzebą chronienia dziecka i chęcią kontrolowania jego zachowań.
Nasza misja oparta jest na zrozumieniu i szacunku wobec dziecka. Troszczymy się o jego bezpieczeństwo, zaspokojenie potrzeb, ale wymagamy od dzieci przestrzegania zasad i normom obowiązujących w przedszkolu.
Podstawowym zadaniem nauczycieli jest wspieranie rodzącej się indywidualności dziecka.
Nasze przedszkole jest placówką:
- nowoczesną i innowacyjną,
- nastawioną na sukces każdego dziecka,
- przyjazną do dzieci i rodziców,
- ukierunkowaną na rozwój zainteresowań i zdolności dzieci,
- przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole,
- stosującą nowatorskie i aktywne metody pracy z dziećmi,
- z wykwalifikowaną, kompetentną i twórczą kadrą pedagogiczną,
- z zaangażowanym personelem obsługi,
- w której rodzice są współautorami życia przedszkola,
- gdzie ważne miejsce zajmuje praca zespołowa nauczycieli,
- dbającą o wizerunek przedszkola w środowiska lokalnego i uwzględniającą w swoich działaniach jego potrzeby.
Naszym przedszkolu tworzymy wiele okazji, w którym dziecko:
- ma możliwość wyboru różnorodnej aktywności w ciągu dnia,
- może decydowania o tym, w jaki sposób chce się bawić i z kim,
- rozwija swoje zainteresowania i talenty,
- doskonali samodzielność i umiejętności społeczne,
- uczy się działać samodzielnie, w grupie i zespole,
- zdobywa nowe doświadczenia, wiedzę i umiejętności,
- doświadcza swoich mocnych i słabych stron,
- ma możliwość dokonywania ocen swoich i cudzych zachowań,
- stosowania się do zasad współpracy i współzależności,
- jest współorganizatorem przedszkolnych uroczystości,
- rozwija optymistyczne cechy charakteru: dobroć, empatię, otwartość, zaradność, odporność emocjonalną, samodzielność, kreatywność, wiarę we własne możliwości, umiejętność współdziałania.
Kierunki jakościowego rozwoju przedszkola
- Tworzymy warunki do rozwoju optymizmu, zainteresowań i wrodzonych predyspozycji każdego dziecka. – w roku szkolnym 2010/2011
- przystępujemy do realizacji ogólnopolskiego programu „Optymistyczne Przedszkole”,
- diagnozujemy i rozwijamy inteligencje wielorakie naszych przedszkolaków,
- promujemy wartość edukacji przedszkolnej w środowisku lokalnym,
- włączamy rodziców do udziału w nowatorskich działaniach przedszkola.
- Tworzymy warunki do rozwoju optymizmu, patriotyzmu i zasad dobrego wychowania dziecka – w roku szkolnym 2011/2012
- kontynuujemy realizację programu „Optymistyczne Przedszkole”,
- dokonujemy ewaluacji programu „Optymistyczne Przedszkole”
- diagnozujemy i rozwijamy wiedzę i umiejętności dzieci z zakresu patriotyzmu i kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach,
- wspomagamy rodziców w wychowaniu optymistycznego dziecka,
- włączamy rodziców do współdziałania i współdecydowania w sprawach przedszkola, jako partnerzy edukacji przedszkolnej,
- pozyskujemy i wykorzystujemy opinie rodziców na temat pracy przedszkola,
- przybliżamy dzieciom muzykę F.Chopina.
- Dostarczamy dzieciom okazji do przeżywania pozytywnych doświadczeń i poznawania siebie w zabawach zespołowych, w atmosferze radości i wzajemnej akceptacji – w roku szkolnym 2012/2013 i 2013/2014
- zdobywamy certyfikat ,,Optymistyczne Przedszkole”
- dbamy o rozwój i atrakcyjność zabaw zespołowych,
- rozwijamy u dzieci umiejętność współdziałania, dochodzenia do kompromisu, pełnienia ról w zabawie, przestrzegania reguł i gotowość niesienia pomocy innym,
- przybliżamy dzieciom różne zawody i miejsca pracy rodziców,
- kontynuujemy najciekawsze formy pracy z dziećmi i rodzicami z programu „Optymistyczne Przedszkole”,
- kontynuujemy współpracę z biblioteką, Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Wsparcia,
- realizujemy program ekologiczno-zdrowotny ,, Zdrowe dzieci zdrowa planeta”.
- Poprzez różnorodne formy aktywności rozwijamy dziecięcą samodzielności, sprawność i promocję zdrowego stylu życia – w roku szkolnym 2014/2015
- wykorzystujemy naturalną potrzebę ruchu dziecka w ćwiczeniach i zabawach opartych na metodzie: A.M.Kniessów, R.Labana, K.Orffa, W.Sherborne, Batti Strauss
- promujemy aktywne formy spędzania czasu wolnego dzieci, rodziców i nauczycieli,
- włączamy dzieci i rodziców w segregację śmieci na terenie przedszkola i domu,
- wzbogacamy przedszkole w nowe pomoce i sprzęt sportowy w celu poszerzenia oferty zabaw w sali i na powietrzu,
- wzbogacamy ofertę edukacyjną o systematyczne zajęcia kulinarne w przedszkolu,
- rozszerzamy współpracę z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, wpływającymi korzystnie na rozwój dzieci przedszkolnych.
- aktywizujemy rodziców do współpracy w wychowaniu dla zdrowia.
Misja przedszkola obejmuje również realizację autorskich programów opracowanych przez nauczycieli lub radę pedagogiczną przedszkola:
- program Wychowawczy
- program Przedszkolaki gotowe do nauki pisania i czytania
- program Edukacja teatralna w przedszkolu
- program Mały plastyk
- program Program adaptacyjny
Tradycją przedszkola są ciekawe formy pracy z dziećmi, rodzicami i środowiskiem lokalnym:
- Gminny konkurs ekologiczny
- dni adaptacji dla nowych przedszkolaków i ich rodziców,
- festyn rodzinny – wspólna zabawa na świeżym powietrzu,
- Dzień Babci i Dziadka, Dzień Mamy i Taty,
- jasełka dla rodziców
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- pasowanie na przedszkolaka,
- święto pluszowego misia,
- dzień optymisty,
- cykliczne koncerty muzyczne dla dzieci i wycieczki,
- studio teatralne i bal przebierańców,
- uroczyste zakończenie przedszkola
- zielona noc,
W przedszkolu prowadzone są również zajęcia dodatkowe, zgodnie z potrzebami i zainteresowaniem dzieci, za zgodą rodziców:
- rytmika,
- nauka języka angielskiego
Analiza efektów, działań i funkcjonowania naszego przedszkola, pozwala określić mocne i słabe strony placówki, po zakończeniu roku szkolnego 2010/2011
- Mocne strony przedszkola
- wykwalifikowana i twórcza kadra pedagogiczna,
- zaangażowany personel obsługi,
- indywidualne podejście do dzieci,
- systematyczne doskonalenie metod i form pracy z dziećmi,
- wypracowane oryginalne i niepowtarzalne formy pracy z dziećmi i rodzicami,
- troska o bezpieczeństwo i wszechstronny rozwój każdego dziecka,
- szeroki wachlarz uroczystości, teatrzyków, koncertów i wycieczek,
- ciekawe imprezy i spotkania integracyjne z udziałem rodziców i zaproszonych gości,
- zadowolenie ze strony rodziców i dzieci,
- dobry przekaz informacji miedzy rodzicami a przedszkolem;
- rodzice są współdecydującymi w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach,
- promujemy swoje działania oraz ofertę edukacyjną środowisku lokalnym,
- cieszymy się dobrą opinię w środowisku lokalnym,
- przedszkole bada potrzeby i oczekiwania rodziców i dzieci w zakresie oferty edukacyjnej;
- badamy poziom zadowolenia rodziców z prowadzonych działań oraz zajęć dodatkowych,
- wprowadzamy innowacyjne formy organizacyjne,
- realizujemy nowatorskie rozwiązania programowe,
- rozwijamy zainteresowania dzieci,
- absolwenci przedszkola dobrze sobie radzą w szkole,
- nauczyciele działają zespołowo i wspomagają się w realizacji zadań,
- dobre wyposażenie przedszkola w sprzęt i pomoce do zajęć i zabaw
- Słabe strony przedszkola
- brak sali gimnastycznej,
- małe sale zabaw,
- małe środki finansowe na szkolenie RP.