Książki mają niezwykłą moc i pozytywnie wpływają na rozwój dziecka. To od nas, dorosłych, w dużej mierze zależy, czy książka będzie kojarzyć się dzieciom z zabawą i przygodą, czy smutnym obowiązkiem.
1. Zabawa ruchowa „Maszynista zuch”
Mknie po torach pociąg: „u, u, u!” „jedziemy” pociągiem po całym pokoju
Pasażerów wiezie chyba stu!
Każdy z nich dojedzie tam, gdzie chce.
Nagle maszynista woła: „nie!” na słowo „nie” zatrzymujemy się
Coś tam stuka w górze: „stuk, stuk, stuk”, wyciągamy ręce w górę i na „stuk” klaszczemy
Coś tam puka w dole: „puk, puk, puk” na „puk” tupiemy
Maszynista to jest wielki zuch – wyciągamy ręce w górę i pokazujemy „zwycięstwo”
znowu cały pociąg wprawił w ruch. „jedziemy” pociągiem po całym pokoju
Piosenka
2. Bajkowe zagadki
Jaka to dziewczynka
ma roboty wiele,
a na pięknym balu
gubi pantofelek? (Kopciuszek)
To bardzo znany miś,
którego przyjacielem jest chłopiec – Krzyś.
Czerwony kubraczek, wesoła mina,
od zjedzenia miodu każdy dzień zaczyna. (Kubuś Puchatek)
Jest leśnym zwierzęciem, podobnym do psa Burka.
W bajce Czerwonego pożarł nam Kapturka. (wilk)
Mała i złota w morzu pływała,
żony rybaka życzenia spełniała. (Złota Rybka)
Gdy się urodziło szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia się później zmieniło (Brzydkie Kaczątko)
3. Matematyczne zabawy z książkami
Wybierzcie 5 (młodsze dzieci)/ 10 (starsze dzieci) książek z Waszej biblioteczki.
– Ułóżcie je w jednym rzędzie. Przeliczcie je najpierw od lewej strony, a następnie od prawej. Niech dzieci dotkną każdej książki po kolei w trakcie liczenia.
– Ułóżcie książki od najmniejszej do największej.
– Poproście dziecko o zabranie największej książki. Ile książek zostało? (Przeliczanie tak samo jak w pierwszym poleceniu).
– Teraz niech dziecko weźmie najmniejszą książkę. Ile książek zostało?
– Niech dziecko weźmie książkę, np.w kolorze niebieskim. Ile książek zostało?
– Niech dziecko weźmie większą książę. Ile książek zostało?
– Odkładamy wszystkie książki. Niech dziecko je przeliczy, a następnie ułoży od największej do najmniejszej.
Odłóżcie książki na półkę.
4. Kodeks czytelnika
Książka uczy, książka bawi, każdemu dziecku humor poprawi. Jak powinniśmy traktować książki? Proszę dać dzieciom mówić, na pewno doskonale wiedzą jak obchodzimy się z książkami. Gdyby jednak zapomniały, oto kilka pytań pomocniczych:
– Gdzie powinny leżeć książki? Pod łóżkiem? A może gdzieś indziej?
– Co możemy robić z książką?
– Czy książkom można wyrywać kartki?
– Jak można naprawić książkę?
5. Wspólne czytanie i rysowanie
Książki zabierają dzieci do wspaniałego świata wyobraźni. Niech dziecko wybierze książkę, którą mama, tata, a może starsze rodzeństwo mu przeczyta. W przedszkolu przed rozpoczęciem czytania często „czarujemy” żeby książka otworzyła się specjalnie dla nas i pokazała, co kryje w środku. Przykładowa rymowanka:
Gadu gadu gadka, to książki okładka,
która dla nas się otwiera,
w świat zabawy nas zabiera!
Po przeczytaniu książki niech dzieci narysują na kartce A4 o czym była wysłuchana historia. Rodzice, na górze kartki koniecznie napiszcie tytuł i autora książki oraz imię małego ilustratora. Po powrocie do przedszkola zbierzemy rysunki w jedną książkę z bajkami.
6. Zamiana ról
Rodzice na pewno przeczytali Wam już mnóstwo książek. Czas zamienić się rolami. Zaproście rodziców, wybierzcie książkę, waszą ulubioną, taką, która ma dużo obrazków, a mało słów i przeczytajcie ją rodzicom. Jak? Opowiadając ilustracje. Kiedy nie znasz znaczków – robaczków, które nazywamy literami, to znasz opowieści, które kryją się w obrazkach. Kiedy będziesz opowiadać, to tak jakbyś czytał.
Niespodzianka dla małych fanów Kici Koci – powstała animacja książki „Kicia Kocia poznaje strażaka”.
Życzę Wam udanej zabawy i miłego weekendu.
Pozdrawiam,
Ewelina Fedoruk