Witamy grupę 3!
Witamy , witamy i tym tygodniu do odkrywania tajemnic ukrytych w książkach zapraszamy.
Temat kompleksowy: Tajemnice książek 27-30.04.2020
Umiejętność ogólna: zapoznanie z tradycyjnymi legendami , rozbudzanie twórczego myślenia, doskonalenie umiejętności oceny zachowań bohaterów, rozbudzenie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie poszanowania do książek
Plan dnia na każdy dzień :
Po pierwsze bierzemy ściereczkę i odkurzamy książkę
Po drugie staramy się przeczytać tytuł lub go sobie przypomnieć , jeśli już kiedyś mieliście tę książkę w ręku.
Po trzecie przeglądamy obrazki , które się w niej znajdują .
Po czwarte prosimy domownika, który umie czytać ( mama, tata, starsza siostra, brat , babcia itd.) o przeczytanie choćby fragmentu.
Takie zadania powtarzamy każdego dnia.
Oto kilka zajęć:
1.Rozmowa kierowana na podstawie przeczytanego przez rodzica wiersza A,Kamińskiej pt. Książka
Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?
Jej literek czarne rządki
smutne jak jesienne grządki.
Czemu taka nudna, pusta,
jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle, moja miła
niema książka przemówiła.
I gadała, i śpiewała,
czego nie opowiadała,
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać;
nauczyliśmy się czytać
Anna Kamieńska
2. Zabawa ruchowa z książką : przenoszenie książki w rękach i na głowie, koniecznie trzymajcie głowę prosto i ręce rozstawione jak skrzydła samolotu.
3. Zabawa w lekarza od książek : segregowanie książek na zdrowe i chore ( zniszczone), oraz naprawianie tych zepsutych
4. Doskonalenie zdolności grafomotorycznych
Szlaczki- karty pracy (kto ma możliwość drukuje kto nie uzupełnia szlaczek narysowany przez rodzica)
KP 4.8b
KP4.9b
KP 4.7a
KP 4.7b
KP 4.6
KP 4.8a
KP 4.9a
KZ- porządkowanie książek na półkach
5. Zabawy muzyczne i ruchowe do piosenki: My lubimy bajki ( dzieci znają, https://www.youtube.com/watch?v=L2PQj85PYDY), zupełna dowolność
6. Mój ulubiony bohater z książki – praca twórcza pobudzająca wyobraźnie . Z dostępnych w domu materiałów plastycznych dzieci rysują , malują , szkicują , wydzierają itp bohatera z książki, takiego jakiego lubią . Bardzo prosimy, żeby zwrócić uwagę czy bohater nie wygląda na głowonoga tzn; czy posiada wszystkie elementy ciała. W wieku 5lat dziecko powinno już rysując zachowując proporcje ciała i uwidaczniać jego wszystkie elementy.
7. Praca plastyczno- techniczna – moja książka lub zakładka do ulubionej książki, Dzieci wybierają jaką prace stworzą: książkę czy zakładkę . W książce zwróćmy uwagę na stronę tytułową , podanie autora, numerację stron, tworzenie ilustracji. Książka wykonana przez dzieci nie musi wcale mieć tekstu, najważniejsze , że dziecko będzie umiało opowiedzieć, co znajduje się na poszczególnych stronach książki.
8. Wprowadzenie litery f, F doskonalenie percepcji wzrokowej. Proszę pokazać zapis litery F, f na gładkiej kartce oraz w liniaturze. Chętne dzieci mogą spróbować napisać literę wielką i małą literę w liniaturze.
Dla chętnych: Zabawa w pisanie swojego imienia ( wzór karta pracy Amelia ), koniecznie w wersji pisanej. Dzieci nie muszą łączyć liter ze sobą.
KP 4.5a
KP 4.5b
9. Piszemy baśń o…- kreatywne tworzenie historii z wykorzystaniem kostek Story Cubes . Świetna gra rodzinna rozwijająca kreatywne myślenie i wyobraźnie. Dziecko opowiada w zabawie z domownikami historyjkę z kostek.
Uwaga:
Jeśli ktoś nie ma kostek to nie opuszcza tego punku . Realizuje go ale w zmieniony sposób. Na początku na małych karteczkach ( sztuk 24) rysujemy symboliczne rysunki przedstawiajże przedmioty z różnych dziecin np.: dom, but, różdżka, kwiat, jaskinia, słońce, skarb, samolot, człowiek, sanki, chmura, ryba, lew, maska, widelec, pralka, rower, plaża, zamek, piłka itd.
Następnie wycina , wyrywa notesika rysunki. Wrzuca do kopert, kubeczka lub pojemnika. Miesza i losuje kilka obrazków. Proponuje zacząć od 4 a potem zwiększać ilość max do 10 obrazków. Zadaniem dziecka jest wymyślenie historyjki z wylosowanych obrazków. Życzymy miłej zabawy.
Karolina Sibińska
Żaneta Kowalska